Accountantskantoor – Administratiekantoor Heerenveen

Home / Accountantskantoor – Administratiekantoor Heerenveen

keuze

Accountantskantoor of administratiekantoor?

Een groot gedeelte van ondernemend Nederland is in de veronderstelling dat zij de jaarrekening en belastingaangiften door een accountant moeten laten opstellen. Maar is dit wel het geval? En wat is het verschil tussen een accountantskantoor en een administratiekantoor?

De termen

Er zijn veel verschillende namen en titels te geven aan personen die de administratie en belastingaangiften kunnen verzorgen. Te denken valt aan: boekhouder, adviseur, accountant, administrateur, belastingadviseur, financieel adviseur. Daarnaast zijn er ook diverse termen voor de organisaties die deze diensten verrichten, zoals: administratiekantoor, belastingadvieskantoor, accountantskantoor en boekhoudkantoor. Voor u is het met name van belang bij welk type kantoor u het beste past. Een accountantskantoor is alleen nodig als er volgens de wet een goedkeurende verklaring nodig is voor de jaarrekening. Dat geldt voor bedrijven met een balanstotaal van meer dan 4,4 miljoen Euro, een omzet van meer dan 8,8 miljoen Euro en meer dan 50 medewerkers.

Controleverklaring versus samenstellingsverklaring

De titel ‘accountant’ is beschermd, alleen registeraccountants en accountant-administratieconsulenten die zijn ingeschreven bij de NBA mogen deze titel dragen. Een accountant mag een controleverklaring ondertekenen. Voor kleine rechtspersonen worden vrijwel geen controleverklaringen verstrekt omdat dit geen tot weinig meerwaarde biedt. Naast het feit dat bijna niet aan de voorwaarden kan worden voldaan om een goedkeurende verklaring af te geven, brengt het hoge kosten met zich mee.

Niet te verwarren met de controleverklaring, is de samenstellingsverklaring. Deze verklaring kan door zowel een accountant als een administratiekantoor afgegeven worden. Bij het samenstellen van de jaarrekening wordt verklaard dat de jaarrekening voldoet aan de wettelijke eisen. Deze is gebaseerd op de ongecontroleerde, aangeleverde administratie van de onderneming.

Prijsverschil

Het verschil tussen een accountantskantoor en administratiekantoor komt onder andere naar voren in de prijs en niet in kwaliteit. Voor de meest voorkomende werkzaamheden kunt u uitstekend bij ons terecht. Bij ons betaald u niet mee aan de hoge overheadkosten zoals dure kantoorpanden, lease-auto’s, management, etc. en mocht een accountant echt nodig zijn dan schakelen wij die in. Onze kosten? Deze zijn 20% lager dan van uw accountant door minimale overheadkosten, slimmer werken en minimaal dezelfde kwaliteit dienstverlening.

Start typing and press Enter to search